איך להגיש שירים למיקס

אז סיימתם להקליט, לבחור טייקים ולערוך ואתם מוכנים לשלב המיקס. בין אם אתם שולחים למיקס סשן מאותה התוכנה או מייצאים ערוצים (Stems), כך תעשו לאיש המיקס שבחרתם חיים קלים ותאפשרו לו להתרכז במוזיקה שלכם.
Angle Grinder

מיקס זה לא הזמן לעריכות

מאז מהפכת האולפנים הביתיים, סדר הפעולות המובהק שהיה נהוג בהקלטה והפקה של מוזיקה, התפוגג. התרגלנו לאפשרות ללכת קדימה ואחורה בין כתיבה, עיבוד, הקלטה ומיקס כדי לשפר ולחדד את היצירה. במקרה בו שולחים את ההקלטות לאיש מיקס חיצוני, חשוב להתחייב לטייקים סופיים כדי לאפשר לו להתמקד ולהוציא את המקסימום מהמיקס, ולא לשלוח לו עודפים והתלבטויות. את שלב העריכות והתיקונים יש לסיים ולדאוג לקרוס-פיידים יפים ונקיים. חשוב למחוק כל ערוץ שאינו רלבנטי, כפילויות וכו’..
Clocks

Timing is Everything

במקרה בו מגישים את הפרויקט לתוכנה (DAW) אחרת בצורת ערוצים נפרדים (Stems), כל הקבצים צריכים להתחיל מאותה נקודת זמן בדיוק. מומלץ להשאיר קדמה (Pre-count) של תיבה או שתיים לפני תחילת הנגינה ולחתוך בדיוק בנקודת ה-0. בנוסף, כדאי לציין את הטמפו של השיר בשם התיקייה.
Cooking Ingredients

זה מטוס! זו ציפור! זאת.. מפוחית?

חבל לבזבז אנרגיה יצירתית על סידור שמות קבצים וערוצים. אל תשלחו ערימת קבצים שנקראים כולם Audio_01,2,3 או שמות זמניים כלשהם (חירטוטי מקלדת בג’יבריש). חשוב לקרוא לכל ערוץ או קובץ בשם ברור ומאפיין ואפשר להשתמש בקיצורים: Lead Vox, Floor Tom, Elec. Gtr., Tamb., Synth Arp., Kazoo וכו’..
Milk Boiling Over

Too Many Cooks

יש לשלוח ערוצים “יבשים”, ללא עיבוד כלשהו של קומפרסיה, ריברב או סאטורציה מעבר למה שהיה חלק משרשרת הנגינה או הקלטה של הנגן. אפקטים אינטגרליים לנגינה כמו Delay או Reverb מאד מאופיין אפשר להשאיר, אך מומלץ לשלוח ערוץ “יבש” וערוץ “רטוב” (חשוב מאד לקרוא להם בשם ברור). במקרה בו שולחים ערוצים נפרדים (Stems) ולא סשן, חשוב מאד גם לאפס כל צידוד (Panning) שבוצע על הערוצים הנפרדים או הקבוצות.
Waveform

ייצוא ושמירת קבצים

עדיף להימנע מהמרות מיותרות שיכולות לפגוע באיכות ההקלטה שלכם. יש לשלוח את הקבצים ב-Sample Rate ו-Bit Depth המקוריים בו הוקלטו, וכמובן לבטל כל Insert מיותר שעלול להיות פעיל על הערוץ או הקבוצה.
Old Radio

הכוונה אמנותית

מומלץ לצרף Rough Mix, כדי להמחיש לאיש המיקס שלכם איך דמיינתם את השיר עד הנקודה בה הגיע אליו. בנוסף, אפשר לצרף רפרנס סגנוני – שיר אחד או שניים בסגנון שנשמעים כמו המיקס שהייתם רוצים להגיע אליו. נסו לדמיין בין אילו שני שירים מאותו הז’אנר הייתם רוצים לשמוע את השיר שלכם מתנגן ברדיו, ונשמע טוב באותה המידה.
מה עוזר או מקשה עליכם לעבור משלב ההקלטה למיקס? נתקלתם בהרגלים טובים או רעים שכדאי לשתף? ספרו לי בתגובות!

Leave a Reply